Szerző: Csidei Krisztina, 2021
Kihívásból lehetőség – a fenntartható vállalat
ifj. Chikán Attila, az Alteo Nyrt. vezérigazgatója szerint a Bárány László által bemutatott körforgásos gazdaság nem kompromisszum és nem azért érdemes csinálni, mert muszáj, hanem azért, mert jobb megoldás, mint bármi más. A Master Good cégcsoport a BCSDH (Magyarországi Üzleti Tanács a Fenntartható Fejlődésért) oszlopos tagja. Mindegy, hogy egy vállalkozás melyik iparágban tevékenykedik, az biztosan kijelenthető, hogy több pénzt lehet keresni a fenntartható működéssel, mint nélküle.
Míg a „zöld” gondolkodás megelégszik a kibocsájtás csökkentésével, addig a fenntartható fejlődés arra törekszik, hogy mindeközben az életminőség is elfogadható legyen. A fenntarthatóságnak 3 hatását különböztethetjük meg. A környezeti hatása, hogy a bolygónk védelme érdekében az erőforrások hasznosítása közben a lehető legkevésbé károsítjuk a környezetünket. A társadalmi hatása az életminőség fenntartása. A gazdasági hatás pedig azt jelenti, hogy a fejlődés helyi, nemzeti, regionális és globális szinten egyaránt végbemegy, finanszírozható módon. Akkor beszélhetünk fenntarthatóságról, ha ez a 3 tényező egyszerre érvényesül. A BCSDH Action2020.hu weboldalán remek megoldásokat találhatunk a fenntartható működésre.
Az ENSZ 2015-ben 193 ország részvételével fenntartható fejlődési célokat (Sustainable Development Goals) határozott meg. A BCSDH magyarországi viszonylatban ezek közül öt kategóriát emel ki, mellyel iparágtól függetlenül minden magyar vállalatnak foglalkoznia kell: a klímaváltozással, a foglalkoztatással, a fenntartható életmóddal, a vizekkel és az élelmezéssel.
Ma trendként a megújuló erőforrások térnyerését, a mindennapi fogyasztói tudatosság erősödését, az impact investment (társadalmi hasznossággal párosuló befektetések) felértékelődését, az energiatermelés decentralizálódását és demokratizálódását, továbbá a digitalizáció és az innovatív technológiák terjedését figyelhetjük meg. Elmondhatjuk, hogy a hiteles fenntarthatósági stratégiával rendelkező vállalat munkaerőpiaci előnyre is szert tesz.
Az Alteo Nyrt. a fenntartható energia koncepciójára épül: csökkenti a karbon lábnyomot az ellátásbiztonság sérülése nélkül versenyképes árakon.
20 évvel ezelőtt is voltak olyan vállalatok, akik komolyan foglalkoztak a fenntarthatósági kérdésekkel és ma is sokan vannak, akik csak marketing célokra használják. („Tegyünk fel pár napelemet mutatóba!”) Mások beszerzői szemlélettel úgy gondolják, zöldülünk, ha ezzel olcsóbb lesz az energiaellátásunk. A pénzügyes szemlélet úgy szól, hogy zöldülünk, ha pár éven belül megtérül a beruházás. Legmagasabb szinten fenntarthatósági szemléletről beszélhetünk, melynek célja, hogy az adott vállalat középtávon (5-10 éven belül) 100%-ban megújuló erőforrásból működjön és zéró CO2 kibocsájtást érjen el, ami egyértelműen előnyt jelent számára.
Összefoglalásként elmondhatjuk, hogy az energetika egyre több fenntarthatósági lehetőséget kínál, ami üzleti előnyt jelent, a két trendet integráló stratégia pedig sikerre vezethet minden vállalatot.