Erőteljesen beindult a generációváltás a hazai, családi tulajdonban lévő cégeknél. Már csak a cégek alig több, mint felénél nem aktuális az utód bekapcsolása, miközben harmaduk egy vagy akár több generációváltáson is túl van. A stratégiai folyamat együtt jár az irányítás, a kapcsolatok és a tudás átadásával, így akár 5-10 évet is felölelhet. A jó gyakorlatok, tapasztalatok megosztása azonban nemcsak az utód számára, de az egész szektor számára fontos lehet. A K&H családi vállalatok kiválósági díj ezért keresi a legjobb megvalósításokat – legyen szó akár a generációváltás, akár a hosszú távú és fenntartható működésről, akár innovációról.

Az elmúlt három év során jelentősen lecsökkent azoknak a családi tulajdonú cégeknek az aránya, ahol még nem foglalkoznak a generációváltással. A K&H családi vállalatok kutatás eredményei alapján a három évvel ezelőtti 71 százalékhoz képest jelenleg már csupán a cégek 56 százaléka mondja azt, hogy még nem történt meg és egyelőre nincs is folyamatban a vállalat irányításának átadása. Ezzel együtt a családi cégek közel harmadánál (31%) már legalább egyszer lezajlott a generációváltás. Azoknál a családi vállalatoknál, ahol már foglalkoznak ezzel az igen jelentős kérdéssel, leginkább családon belül oldják meg az utódlást. Erre a változtatás előtt akár 5-10 évvel elkezdenek felkészülni, és többségüknél a munkavállalók is tisztában vannak azzal, hogy mi fog történni a céggel az utódlás során.

előtérbe kerül a fiatalabb generáció

„A generációváltás kérdése az utóbbi tíz év egyik legfontosabb témája a családi tulajdonú cégeknél. Ez ugyanis a megfelelő utód kiválasztása és az irányítás fokozatos átadása mellett magába foglalja a kapcsolati tőke és az akár sok tízéves tapasztalat és szemléletmód átadását is, amik a családi tulajdonú cégek esetében talán a legfontosabb értékek. Emellett pedig a fiatalabb generáció új meglátásai és digitális nyitottsága fel is gyorsíthatja a cég innovációs és digitalizációs folyamatait” – mondta el Ékes Ákos, a K&H családi vállalatok központ vezetője. Ezt támasztja alá, hogy a családi cégek közel kétharmada (64%) gondolja úgy, hogy a fiatalabb generáció fokozott bekapcsolódása a vállalat működtetésébe elősegíti a digitalizációs fejlődést.

 

jók között is a legjobbak

A jó gyakorlatok, a tapasztalat és tudás továbbadása azonban nemcsak a generációk között fontos, hanem az egész szektoron belül. „A K&H portfóliójának közel felét családi vállalatok adják, ezért amellett, hogy kiemelt hangsúlyt fektetünk a pénzügyi kiszolgálásukra, az elmúlt években egy komplex ökoszisztémát is kiépítettünk a közös gondolkodás és tudásmegosztás erősítésére. Ennek része a K&H családi vállalatok kiválósági díj, amivel 9 éve ismerjük el és mutatjuk be a generációváltásban, innovációban, hosszú távú stratégiában és társadalmi, környezetvédelmi felelősségvállalás terén kiemelkedő cégeket” – hangsúlyozta Ékes Ákos. A díjra idén is lehet jelentkezni augusztus 2-ig, a további információk, pályázati kiírás és nevezési lap pedig ide kattintva érhető el.

a K&H családi kutatásról

A hazai családi vállalatok jelentős gazdasági szerepe miatt a K&H Csoport átfogó negyedéves kutatást végez, amelyben feltérképezi a szektor aktuális helyzetét, valamint, hogy hogyan látják saját cégük és a gazdasági környezet változásait a következő egy évben. A kutatás 86, a 2 milliárd forint éves árbevételt meghaladó, nem állami tulajdonú cég döntéshozójának megkérdezésével történt. A felmérést az Impetus Research készítette 2024. február 12. és március 1. között a K&H Egészséges Társadalomért Alapítvány megrendelésére.