Szerző: Almási Levente, RSM Hungary Adótanácsadó, 2022
Eredeti cikk: https://www.rsm.hu/blog/cegertekeles/2022/08/cegvasarlasi-trendek-versenytarsat-vevot-vagy-beszallitot-vegyen

A vállalati terjeszkedés visszatérő kérdése, milyen társaságnak van a legnagyobb hozzáadott értéke, ha cégvásárlásról gondolkodnak a tulajdonosok. A válasz pedig a piaci környezettől függően is eltérő, ami a cégvásárlások árazásában is tetten érhető.

A vállalkozások széles köre elér életfázisa azon szakaszába, amikor a piaci részesedés növelése vagy a szolgáltatási lánc szélesítésének érdekében a tulajdonosok megfontolják a felvásárlás révén történő növekedést. Ilyenkor felmerül azonban a kérdés: milyen céltársaságot lenne érdemes keresni, versenytársat vagy esetleg a saját vevőjüket / szállítójukat tekintsék tranzakciós célpontnak?

A vállalati integrációk három formáját a szakzsargon a horizontális-, a vertikális- vagy a konzorcium integrációba sorolja, az alábbiakban a horizontális és a vertikális integrációt tekintjük át részletesebben. Megvizsgáljuk, hogy az akvizíció révén növekedni vágyó vállalatok céljaihoz melyik integráció típus lehet ajánlott inkább, milyen erősségeik és milyen gyengeségeik lehetnek az egyes cégvásárlási típusoknak a tranzakciós folyamat, illetve az azt követő átmeneti periódus során.

Versenytárs a célpont, alias horizontális integráció

A horizontális cégintegráció az azonos tevékenységi körben működő cégek közötti felvásárlás/tranzakció, mint például a Walt Disney Company és a 21st Century Fox összeolvadása, vagy a hazai piacon az Emag.hu és az Extrem Digital fúziója.

A horizontális integrációval a vevő növelheti a piaci részesedését, a munkaerő, fizikai eszközök és a tudás megosztása miatt költséghatékonyabb működést érhet el. Mind a szakmai kutatások, mind tranzakciós tapasztalataink alapján az iparágon belül megvalósított, horizontális felvásárlások jellemzően kisebb kockázatot hordoznak az érintett cégek számára. A vevő már tapasztalt, jól ismeri az adott szektort, így a tranzakció utáni átmeneti időszak is rövidebb és zökkenőmentesebb lehet.

Vevő, vagy szállító a célpont, alias vertikális integráció

Természetesen adódik másik cégvásárlási alternatívaként a vertikális cégintegráció, amely a termelési lánc különböző szintjein tevékenykedő társaságok között jön létre. Nemrégiben olvashattuk például, hogy az IKEA romániai erdőket vásárolt, hogy bútoraihoz faanyagot biztosítson.

A termelési, értékteremtési lánc különböző szinten álló tagjai között a felvásárló cég az alapanyagoktól a végső fogyasztókig terjedő skálán terjesztheti ki tevékenységét. A vertikális integráció során a felvásárló vagy valamelyik meglévő/potenciális szállítóját, vagy vevőjét veszi meg.

A vertikális felvásárlásokkal a befektetők általában a hatékonyságot próbálják meg növelni, és a költségeket csökkenteni, ezzel esetlegesen jelentős piaci előnyt elérve. Habár a vertikális integráció kockázatosabbnak számít, fontos eszköze lehet a minőségi ellátás biztosításának is.

Mit értékel most a cégvásárlási piac?

A jelenlegi piacot tekintve, 2022 második negyedévében trendfordulót lehetett megfigyelni a horizontális és a vertikális felvásárlások szorzóiban, azaz ezen tranzakciók árazását tekintve több iparágban.

A 2020-2021-es időszakban a globális szofverfejlesztési iparágban horizontális felvásárlások, versenytársak megszerzésére irányuló tranzakciók jellemzően magasabb szorzók mellett valósultak meg, mint a vertikális tranzakciók esetén. Majd 2022 2. negyedévében ez a trend megfordulni látszik (lásd a grafikonokat).

Meglátásunk szerint, a 2020-2021-es időszakban a koronavírus járvány utáni gazdasági fellendülés hatására a befektetési fókusz a szoftverfejlsztési iparágban  inkább az egyes piacok konszolidálásán volt. Ezzel szemben a 2022-ben megfigyelhető inflációs nyomásnak és a háború okozta bizonytalanságnak köszönhetően a befektetők még magasabbra értékelték a biztosabb ellátási láncokat, és így a szolgáltatási, termelési láncuk szélesítését részesítik előnyben.

A trendek nyomon követése a cégeladást tervezők számára is releváns információt jelent. Érdemes mérlegelniük időről-időre, hogy milyen vásárlók számára jelenthetnek aktuálisan célpontot, honnan, mekkora érdeklődésre és milyen cégértékelésre számíthatnak.